
Dat lampje is ook ROOD!
Mijn K1100 Luxus Tourer is bijna twintig jaren oud. Kipsimpele techniek zou je zeggen. Dat blijkt een misvatting. De werkplaatsfactuur voor het oplossen van het ABS-probleem vermeldde "6100001 Diagnose met BMW Motorrad diagnose". Jawel! De testkast was eraan gehangen en het AB systeem was "ge-reset"... En dan vragen mensen zich nog af waarom ik als techneut het onderhoud aan mijn brommer niet zelf doe. Ten eerste beschik ik niet over de apparatuur om taaknummer 6100001 uit te voeren en ten tweede snap ik echt de ballen van elektronica. Ik ben meer van de boutjes en moertjes; ik snap het pas als ik het kan vastpakken. Vandaar ook mijn latente liefde voor ouwe dingen zoals Dakota's en de Harley Liberator. Die techniek snap ik tenminste!
Hoewel ik een voorliefde heb voor kronkelende land- en bergweggetjes, was ik gisteravond aan het snuffelen op de digitale snelweg. Mijn speurtocht leidde mij naar de website van BMW De Jong. Wat een ongelooflijke hoeveelheid ouwe meuk hebben ze daar in de aanbieding... De meesten net te jong of net niet oud genoeg. Behalve die ene waar mijn oog op viel... Urban R Serie R25 uit 1951 met net 50000 kilometers op het tellertje... de enige cilinder heeft een inhoud van 250 kubieke centimeters en het vermogen hebben ze maar niet vermeld. Er stond een foto bij... wat een plaatje! Je zou er haast verliefd op worden...

Laat ik nou binnenkort jarig zijn! Dus voor eenieder die nog met het dilemma rondloopt waar ik gelukkig van zou worden op de zevende april... Zie hierboven!
Hmmm, droom maar lekker verder knul, waarschijnlijk rijdt het voor geen meter en is zo'n ding steeds kaduuk. Als je een stukje wil rijden sta je je eerst astmatisch te trappen en realiseer je je dat je zo'n ding wèl moet poetsen??? Oh... ehhh ja, laat dan nog maar even... ik neem wel genoegen met een flesje doppeldouche voor na het sporten.... snif...
Toch was ik vanmorgen erg benieuwd. Ik was immers bij De Jong en kon het niet nalaten om even boven bij de occasions te kijken. Zou zo'n ding ook een rood knipperlampje hebben? Ik kon het me niet voorstellen van zo'n naoorlogs Duits kunstwerkje. Rood was toch veel te Stalinistisch voor het Beieren van die tijd? En waar had je waarschuwingslampjes voor nodig? Er kon weinig kapot aan zo'n Motorrad... Ik baande mij een weg langs de LT's, RS-en en GS-en op zoek naar de R25... Ik zag veel motoren, heel veel motoren, behalve die ene... ik kon haar niet vinden...
Ik ging weer naar beneden, de K1100 was ge-reset en ze hadden ook mijn stuur weer op een acceptabele hoogte afgesteld. Even pinnen en weer huiswaarts. Op de terugweg zoefde ik knipperlampjeloos over de N207. Ik genoot van het prille lentezonnetje en mijn tweewielige vrijheid. Al mijmerend vroeg ik me af hoe zou het zijn om het te doen op zo'n mooi ding uit 1951...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten